ادامه حملات پهپادی؛ اوکراین می‌گوید پایگاه نظامی روسیه در کریمه را هدف قرار داد

مقامات کی‌یف هشدار می‌دهند که روسیه پس از تجدید قوا، حمله به شرق اوکراین را از سر خواهد گرفت

آژانس اطلاعات نظامی اوکراین، روز جمعه ۲۵ اوت (سوم شهریور)، از یک حمله پهپادی به پایگاه نظامی روسیه در عمق شبه‌جزیره کریمه خبر داد.

به گزارش رویترز، برخی از ساکنان این شبه‌جزیره اشغال‌شده به دست روسیه نیز از بروز تلفات، انفجارها و بسته شدن جاده‌ها بر اثر تازه‌ترین حمله پهپادی اوکراین خبر دادند.

این در حالی است که روسیه یکی از بزرگ‌ترین حملات هوایی اوکراین را بر فراز شبه‌جزیره کریمه گزارش کرد، اما مدعی شد که تمام ۴۲ پهپاد اوکراینی را قبل از اینکه بتوانند به اهدافی حمله کنند، سرنگون کرده‌ است.

به گفته وزارت دفاع روسیه، ۹ فروند پهپاد از نیروهای پدافند هوایی منهدم شدند و ۳۳ فروند از طریق جنگ الکترونیکی بدون رسیدن به اهداف خود بر فراز کریمه سقوط کردند.

با وجود تکذیب مسکو، مقامات اطلاعاتی اوکراین گفتند که حمله پهپادهای این کشور به واحد ۱۲۶ دفاع ساحلی روسیه مستقر در پروالنویه اصابت کرد. پروالنویه در بیش از ۲۰۰ کیلومتری قلمرو تحت کنترل اوکراین واقع شده است.

کریلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، درباره حمله روز جمعه گفت: «مردم نه‌تنها در سرزمین اصلی اوکراین، بلکه در کریمه باید به خاطر داشته باشند و باور کنند که پیروزی ما و آزادی آن‌ها دور از دسترس نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو شبه‌جزیره کریمه اوکراین را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه و آن را قلمرو روسیه اعلام کرد. ایالات متحده می‌گوید از حملات اوکراین به اهداف نظامی روسیه در این شبه‌جزیره حمایت می‌کند، زیرا این منطقه در دریای سیاه باید غیرنظامی شود.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه، روز جمعه، همچنین اعلام کرد که پدافند هوایی یک موشک اس-۲۰۰  بر فراز منطقه کالوگا را شناسایی و سرنگون کرده است. شهر کالوگا کمتر از ۲۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله دارد.

اوکراین که موجی از حملات پهپادی به روسیه را آغاز کرده، گفته است که تخریب زیرساخت‌های نظامی مسکو به ضدحمله‌ای کمک می‌کند که کی‌یف در ژوئن آغاز کرد. ولودیمیر زلنسکی، ر‌ئیس‌جمهوری اوکراین، این هفته با حضور در یک کنفرانس بین‌المللی تاکید کرد که کی‌یف کریمه را بازپس خواهد گرفت. این در حالی است که روسیه هیچ حرکتی مبنی بر ترک کریمه -که از آن برای پرتاب موشک به سمت اوکراین استفاده می‌کند- نشان نداده است.

اطلاعات ارتش اوکراین اعلام کرده است که این هفته به نیروی دریایی در یک «عملیات ویژه» کمک کرده است که طی آن واحدهایی در انتهای غربی کریمه با نیروهای روسی درگیر شدند و پرچم اوکراین را برافراشتند.

این ماموریت را که روسیه تایید نکرد، مصادف با روز استقلال اوکراین بود و به نظر می‌رسد قصد دارد نشان دهد نیروهای اوکراینی قادر به انجام عملیات زمینی در کریمه‌اند و این شبه‌جزیره آسیب‌ناپذیر نیست.

زلنسکی بارها تاکید کرده است که «جنگ در اوکراین با کریمه شروع شد و با کریمه هم تمام خواهد شد.» او در ۲۳ اوت ۲۰۲۳ در نشست «پلتفرم کریمه» با حضور رهبران سیاسی و نمایندگانی از ۶۰ کشور مختلف جهان تاکید کرد: «اوکراین به اندازه کافی قوی و قدرتمند است که بتواند چشم‌انداز روشنی برای کریمه اوکراین ارائه دهد.»

بیشتر از جهان